تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 فروردین 1401 - 5:12
کد خبر : 1459

احیای صندوق بازی در ۱۰ قرن

احیای صندوق بازی در ۱۰ قرن
صندوق بازی نمایشی سنتی که به ادعای هنرمندان این حوزه یک نمایش کمتر دیده و پرداخته شده محسوب می‌شود در پروژه ۱۰ قرن احیا شده است.
به گزارش پایگاه خبری چکامه سرا  سال‌ها و قرن‌ها قبل از اختراع تلفن‌های همراه و دوربین و شکل گرفتن فیلم‌های با کیفیت امروزی، عروسک‌ها بار سنگین نشان دادن هنر به کودکان را به عهده داشتند.

کودکان در کوچه پس کوچه‌های شهرها ساعت‌ها منتظر می‌ماندند تا عروسک از صندوقچه بیرون آید و رخ نمایی کند، منتظر صدایی که با حرکات عروسک هماهنگ می‌شود تا دقایقی کودک را از بازی‌های کودکانه جدا کند و به دنیای هنر ببرد.
در حالی که عموم مردم نمایش صندوقچه بازی یا اصطلاحا «جی‌جی وی‌جی» را برآمده از شیراز می‌دانند اما این هنر در آن مقطع در تمام ایران به عنوان یک هنر دست اول و جذاب برای کودکان شناخته می‌شده است.
حال بعد از سال‌ها عروسک از خاک صندوقچه جدا می‌شود، از تعجب سری تکان می‌دهد و به فرمان دستی که جان دهنده آن است باز به حرکت در می‌آید این بار به جای کوچه‌های خلوت در میدان بزرگ شهر، میدان امام علی (ع). اما آنچه تعجب عروسک برآمده از صندوقچه را بیش از همه بر می‌انگیزد حال و هوای شهر است، وقتی نگاهی به اطراف خود می‌اندازد با گذشت سالیان متعدد حال هوای شهر تغییر نکرده، در حالی که نمی‌داند این یک نمایش است، یک نمایش که آنقدر دقیق است رنگ واقعیت گرفته است.

20
سعیده سورانی نویسنده نمایش جی‌جی وی جی حاضر در پروژه ۱۰ قرن در خصوص تاریخچه این هنر می‌گوید: نمایش صندوق بازی یکی از گونه‌های نمایش آئینی سنتی است که با یکسری شخصیت‌های ثابت و مشخص خیلی قدیم‌ترها در ایران اجرا می‌شده است.
او ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه نمایش به یک صندوق وابسته بوده به صورت محله‌ای، کوچه‌ای یا منطقه‌ای توسط مرشد و عروسک گردان اجرا می‌شده و در کنار نقالی و خیمه شب بازی یکی از نمایش‌ها صندوق بازی بوده است.
این نویسنده می‌افزاید: شخصیت‌های ثابت این نمایش یک خانم و چند شخصیت آقا هستند که به خرابکاری در شهر می‌پردازند و مرشد به عنوان راهبر و راهنما مسیر درست زیستن را به آنها در شهر آموزش می‌دهد.
او تاکید می‌کند: نمایش صندوق بازی خیلی کم دیده شده است، از آغاز تا روز پایانی برنامه‌ها جمعیت خیلی زیادی اطراف صندوق جمع می‌شد و برای آنها خیلی جذاب بود که یک سری شخصیت از صندوق بیرون می‌آیند و واقعا استقبال کودکان و حتی بزرگ‌ترها بسیار خوب بوده است.
سورانی با بیان اینکه خیلی از مردم اصلا این گونه نمایشی را نمی‌شناختند، تصریح می‌کند: وجود این فضای اصفهان قدیم به استقبال بیشتر کمک کرده است و این حال و هوا که صندوق در این فضا و میدان قدیمی قرار بگیرد ارتباط بین مخاطب و ما را بهتر می‌کند.
او اضافه می‌کند: اجرایی که در پروژه ۱۰ قرن انجام شد یکی از آثار منتخب جشنواره‌های ملی بوده و در بین ۱۰ اجرای برگزیده جشنواره مبارک سال ۹۹ قرار گرفته و عادت‌های خوبی را به بچه‌ها منتقل می‌کند.
ابراهیم که در این نمایش به عنوان مرشد فعالیت می‌کند در خصوص نمایش صندوق بازی می‌گوید: کاری که در این پنج روز اجرا شد یک نمایش قوی است که با محوریت مبارک سعی می‌کند به کمک مسائل روز در قالب تاریخی، یکسری مفاهیم اخلاقی برای زندگی را به مخاطب خود منتقل کند.
وی می‌افزاید: انتقال فرهنگ شهروندی مثل آشغال نریختن و یادگاری ننوشتن روی اماکن تاریخی از جمله مسائلی بود که از طریق این نمایش به مخاطب که اغلب کودک بودند القا می‌شد.
همچنین احمد رضایی مدیر پروژه ۱۰ قرن از احیای صندوق بازی یا جی‌جی وی جی در این پروژه می‌گوید: هدف ما احیای هویت و تاریخ اصفهان بوده است و در این میان به برخی هنرها برخورد کردیم که چند سالی بود از یاد رفته بود و حالا به این وسیله یادآوری شد.
وی ادامه می‌دهد: هدف ما از انتخاب صندوق بازی تاریخ آن در اصفهان بوده، امیدواریم این پروژه بتواند با استقبال خود صندوق بازی را احیا کند و به عنوان یک هنر شاخص حداقل در اصفهان مطرح شود و در آینده نزدیک بیشتر از اجراهای صندوق بازی در اصفهان بشنویم.
مدیر پروژه ۱۰ قرن تاکید می‌کند: ماهیت کار ما نیز احیای همین هنرها از قدیم برای جدید است و امیدواریم به وسیله این پروژه علاوه بر صندوق بازی، هنرهای دیگر نیز زنده شوند، همچنین توجه هنرمندان بیش از پیش متوجه صندوق بازی و تاریخ دیرینه آن شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.