تاریخ انتشار : شنبه 5 شهریور 1401 - 12:29
کد خبر : 1974

دکتری تاریخ و مطالعات اسلامی:

اصفهان بهترین نماد هم زیستی پیروان ادیان

اصفهان بهترین نماد هم زیستی پیروان ادیان
سعید عدالت نژاد دکتری تاریخ و مطالعات اسلامی گفت: اصفهان بهترین نماد همزیستی پیروان ادیان است و به راحتی می توان پیروان زرتشتی، مسیحی، آشوری و مسلمانانی که اهل سنت و شیعه هستند را مشاهده کرد که در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری  چکامه سرا ، سعید عدالت نژاد نویسنده کتاب “جایگاه حقوقی غیرمسلمانان در فقه شیعه و قوانین ایران” و دکتری تاریخ و مطالعات اسلامی در ششمین ویژه برنامه شیوه ما مردمان با عنوان “هم زیستی پیروان ادیان در اصفهان” با اشاره به شهر اصفهان و همزیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف در این شهر، گفت: اصفهان بهترین نماد این نوع همزیستی است، به راحتی می توان پیروان زرتشتی، مسیحی، آشوری و مسلمانانی که اهل سنت و شیعه هستند را مشاهده کرد که در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

وی با اشاره به منطقه موسوم به خاورمیانه، بیان داشت: اگر از نظر تاریخی به این منطقه نگاه کنیم از شمال آفریقا تا مصر، منطقه شام و دمشق تا شمال عربستان و کنار دریای احمر و این طرف تا بین النهرین که یک هلال U شکل از جنوب شرقی عراق تا شمال آفریقا را شامل می شود، از لحاظ آبادی و هم از لحاظ فرهنگی غنی بوده و قدیمی ترین زبان ها و قدیمی ترین کتب متعلق به این منطقه است و این منطقه تولید کننده سه دین یهود، مسیح و اسلام است.

عدالت نژاد ادامه داد: در این منطقه همیشه ادیان مختلف زیسته است و این تنوع قومیت ها با هویت های مختلف موجب نزاع و امضای پیمان صلح هم پیمان و روابط صلح آمیز بوده است.

وی با اشاره به کم رنگ شدن تعصبات قومی و دینی در صد سال اخیر، تصریح کرد: این امر به دلیل ورود عقلانیت مدرن در روابط انسانی است.

این استاد دانشگاه شکل گرفتن نهادی به نام شهرداری را عامل مهمی در شکل گیری همزیستی مسالمت آمیز عنوان کرد و افزود: شهرداری خود را مسئول خدمت به تمام مردم می داند و برای او فرقی نمی کند که شهروندی که به او خدمت می رساند چه دینی دارد.

وی به قبل از ساخت شهرداری اشاره کرد و گفت: قبل از اینکه شهرداری کار خود را آغاز کند در منطقه جویباره که منطقه خودمختار بود یهودیان در آن ساکن بودند وظیفه جمع آوری زباله به خود آنان سپرده شده بود و آلودگی در منطقه بیداد می کرد.

وی توسعه شهر و خراب شدن دیوارها را عامل دیگری در شکل گیری همزیستی مسالمت آمیز ادیان دانست و اظهارداشت: با برداشته شدن دیوارها مردم در شهر با یکدیگر برخورد کردند و موفق شدند در کنار یکدیگر زندگی خوبی داشته باشند.

عدالت نژاد ادامه داد: هر چند در این صد سال اخیر شاهد کاهش تعصبات قومی و قبیله ای هستیم اما هنوز هم در پس زمینه ما هست و اما کم کم در حال عادی شدن است و با آنها کنار می آییم و این تحولات در حال شکل گرفتن است.

وی با بیان اینکه منظور از مدرن شدن فقط مبحث فیزیکی نیست، تصریح کرد: به واسطه پدیده جهانی شدن و گسترده تر شدن روابط، انسان ها در هر جای دنیا می توانند نوع رفتار و نحوه زندگی ادیان دیگر را ببینید و حتی با آنها مرتبط شوند.

وی افزود: تمامی روحانیون تربیت شده در ادیان مختلف که بیشتر آنها در سنین نوجوانی به این مسیر وارد می شوند و با تفکرات ویژه تربیت می شوند، حتی به آنان می آموزند که احکام الهی از احکام بشری برتر است و اجرای این احکام بر عهده تو است.

وی با بیان اینکه در مسئله هم زیستی ادیان با دو نیروی محرکه و با دستگاه تولید کننده فکر و اندیشه روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: در ادیان مختلف این هویت ها هنوز خودشان را حفظ کرده اند و احکام هویت ساز هنوز هم قدیمی بوده و تغییر نکرده است.

وی با اشاره به حکومت شیعه عقل گرا در اصفهان به عنوان حاکمیت اصلی، گفت: اتفاقی که در این شهر بیشتر نمایان شده این است که در کنار حکومت شیعه عقل گرا ادیان مختلف هستند و به یکدیگر کمک می کنند، این ادیان مراکز و حتی مکان های مقدس مخصوص به خود را دارند، حتی در مدارس ویژه خودشان درس می خوانند و تربیت اولیه و شخصیت اولیه در جوامع خودشان شکل می گیرد و برای تحصیلات تکمیلی وارد بدنه جامعه می شوند و کار خود را ادامه می دهند.

عدالت نژاد با اشاره به قرن اول تا سوم دوره اسلامی و فتوحات انجام شده در این قرن ها، بیان داشت: زمانیکه مسلمانان وارد مکانی می شدند که دینی غیر از اسلام داشتند وقتی رئیس قبیله اسلام می آورد بقیه هم مسلمان می شدند، عده ای هم قبول نمی کردند و می جنگیدند و حتی کشته می شدند و گروهی نیز در اثر رفت و آمد و آشنایی با اخلاق و منش فرماندهان اسلامی خودشان به اسلام گرایش داشته و مسلمان شدند.

وی با اشاره به قراردادهای مختلفی که بین مسلمانان و ساکنان منطقه بسته شده است، گفت: این قراردادها که بین محکوم و حاکم نوشته شده و به امضا درآمده است بعدها در متون فقهی ما وارد شده به گونه ای که انگار در قرن اول زندگی می کنیم در حالیکه این قرارداد سال ها است که باطل شده است.

وی با بیان اینکه دوره حاکم و محکوم و نزاع تمام شده است، تصریح کرد: این نزاع ها نابود کننده فرهنگ و هویت ما است، این تعصب های قومی غیرمنطقی عامل مهمی در شکل گیری پیش داوری ها بوده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در صد سال گذشته شعار برابری، ‌آزادی و مساوات در تمام ملت ها که حاصل تلاش فیلسوفان است مطرح شده اما گمان می رود که نزاع قوم ها پر رنگ تر ادامه خواهد داشت و نمونه آن جنگ بین اوکراین و روسیه و نحوه مواجه اروپا و آمریکا و روس ها با این مسئله است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.