تاریخ انتشار : یکشنبه 20 شهریور 1401 - 9:21
کد خبر : 2148

روایتی پرشور و رنگارنگ از بازنمایی طبیعت در نمایشگاه «نگاه داشت زمین»

روایتی پرشور و رنگارنگ از بازنمایی طبیعت در نمایشگاه «نگاه داشت زمین»
نمایشگاه «در نگاه داشت زمین» روایتگر پرشور و رنگارنگ از بازنمایی طبيعت کرمان آثار هنری میثم ثمررخی بوده که در گالری گذار اصفهان برپا شده است.
به گزارش پایگاه خبری چکامه سرا ، کرمان یکی از شهرهای تاریخی ایران محسوب می‌شود بافت باستانی و تاریخی آن در کنار طبیعت گرم که زمینه ایجاد کویرهایی بزرگ را فراهم کرده کرمان را به یک شهر ویژه تبدیل کرده است.

ارتباط بین کرمان و اصفهان نیز به واسطه بافت تاریخی مشابه در طول تاریخ همواره مثبت بوده است، شهرهایی از جنس صفویه که حالا پل جدید ارتباط آنها یک نمایشگاه هنری است.

میثم ثمررخی در یادداشت خود روی تابلو نمایشگاه “نگاه داشت زمین” اینطور نوشته است: من همیشه دلبسته زادگاهم کرمان بوده ام …دشت هایی با افق‌های رنگی، باغ‌هایی در دوردست و درختانی نه چندان انبوه با تمرکز بر بستر خاک که ذهن آدمیان را به مثابه نگرشی جستجوگر در آغوش می‌گیرد، در آنجا فصل‌ها تفاوت مشهودی ندارند همانند مردمانش که ساده و بی آلایش در پهنای چند لایه کویر آرام گرفته‌اند با تمدنی کهن و گویش صمیمی.

نقاش کرمانی از نمایش آثار خود در اصفهان ابراز شادی کرده و معتقد است این نمایشگاه می‌تواند باعث افزایش ارتباط هنرمندان دو شهر شود.

در این مجموعه سعی شده تا با جسارت بیشتری در بکارگیری رنگ و حرکت‌های سریع قلم، به روایتی پرشور و رنگارنگ از بازنمایی طبیعت در گستره بوم رسید، بکارگیری رنگ‌های خالص و بدون پرداخت آنچنان که در طبیعت آنجاست. در کنار سطوح چند لایه با تمرکز بر عنصر خاک در بازنمایی شکوه کویر اساسی‌ترین نکته‌ایست تا مخاطب را یاری نماید که در مقام ستایشگر زمین ظاهر شود تا شاید لحظه‌ای او را از هیاهو زندگانی پر دغدغه این روزها دور کند.

این هنرمند کرمانی در افتتاحیه نمایشگاه اظهار داشت: بافت اقلیمی و طبیعی کرمان به طوری است که با طبیعت شهرهای دیگر متفاوت بوده که این موضوع در نمایشگاه‌های مختلف با دیده‌ای عینی و حتی آنالیز شده دیده می‌شود.

وی افزود: معمولا ساختار اطراف شهرهای کرمان را بیابان‌هایی تشکیل می‌دهد که پوشش گیاهی بسیار محدود در حد خار دارد، در کوهپایه‌ها درختان محدودی وجود دارد که روستاها را تشکیل داده و مثل یک لکه سبز در بیابان است.

ثمررخی با اشاره به الگو گیری از نقاشی‌های بزرگ دنیا گفت: وقتی نقاش‌های بزرگ دنیا را دیدم و آثار آنها را ورق زدم، دیدم اقلیم و طبیعت تاثیر زیادی روی آنها داشته است، نمایشگاه نقاشی موجود، ترکیبی از نگاه معاصر و محیط طبیعی خود کرمان است.

وی با اشاره به رنگ قاب نقاشی‌ها تصریح کرد: خود قاب‌ها رنگ کاه گل دارد رنگی که معمولا پوشش خانه‌های کرمان، تپه‌ها و جاده‌های کرمان را تشکیل می‌دهد، خیلی‌ها توصیه کردند قاب آثار روشن یا سفید شود اما با رنگ کاه گل حس شهر کرمان بیشتر منتقل می‌شود.

این نقاش در خصوص نقش بافت مردمی کرمان در آثار خود گفت: اگر از نگاه جامعه شناسی به مردم کرمان نگاه کنیم می‌بینیم آنها همواره آدم‌های آرامی بودند، ما هنرمندان بزرگی در کرمان داشتیم اما آنها هیچوقت نخواستند نگاه نجیب و درون گرای خود را عوض کنند و به نگارخانه‌های داخل شهر و کوچک راضی شدند.

وی با بیان اینکه اصفهان بافت متفاوتی از کرمان دارد، اضافه کرد: بافت کرمان در اصفهان حس نمی‌شود،اصفهان سبزتر از کرمان است و پوشش گیاهی متفاوتی دارد، اما دلیل حضورم در اصفهان بافت تاریخی و اقلیم مشابه این دو شهر است که دوست داشتم از این طریق ارتباط هنرمندان اصفهان و کرمان بیشتر شود.

گفتنی است؛ نمایشگاه«در نگاه داشت زمین» آثار میثم ثمررخی تا جمعه ۸ مهرماه در محل نمایشگاه گذار واقع در حکیم نظامی، سنگتراش‌های غربی میزبان هنرمندان و هنر دوستان خواهد بود.

WhatsApp Image 2022 09 11 at 1.47.35 PM WhatsApp Image 2022 09 11 at 1.47.34 PM WhatsApp Image 2022 09 11 at 1.47.33 PMWhatsApp Image 2022 09 11 at 1.47.34 PM 1

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.