تاریخ انتشار : یکشنبه 10 بهمن 1400 - 12:11
کد خبر : 1085

آقای دکتر چخوف

آقای دکتر چخوف
29ژانویه آنتوان پاوولویچ چخوف( 1904-1860 ) سالگرد تولد نویسنده ،پزشک و نمایشنامه نویس نامداریست که در  طول 44 سال زندگی توانست عرضی بیشتر از طول زندگی را  برای خود و علاقه مندان به آثارش را ایجاد کند .دوران کوتاه زندگی وی از نظر ما ،برای  این نویسنده دورانی پربار و پرکاری رقم خورد. دورانی که زمینه ساز نگاشتن 700 اثر ادبی شامل داستان کوتاه ،نمایشنامه و رمان شد و 44 سالگی را قله و اوج زندگی یک نویسنده تعریف ساخت.

بازتاب زندگی افراد معمولی و همزیست پنداری با آنان در قالب جستارهای کوتاه و رعایت سادگی روایت  هر چه تمام تر ،آثار این نویسنده را بارها تجدید چاپ و مورد استقبال علاقه مندان داستان و رمان و همچنین نمایشنامه در سراسر جهان ساخته است.

قرار گرفتن روحی و جسمی در شخصیت های داستان هایش ،وی را یکی از زبده ترین روایان زمان خود و حتی یک قرن پس از خود ساخته است.داستان نویسی که از یک برخورد کوچک یا یک اتفاق ساده یک داستان کوتاه و پر از صحنه های بدیع و دلنشین روایت می کند.پختگی متن در کنار سادگی موضوع و بیانی شیوا باعث شده کتابخوانان حرفه ای ،چندین مرتبه داستان های این نویسنده روسی را بازخوانی کنند و کلکسیونی از ترجمه های آثارش را جمع آوری کنند.

کوتاه نویسی و گزینش واژه های ساده و گویا ،نویسندگان پس از خود را  از ورود به پیچیده  نویسی و بکارگیری کلمات سنگین و چندمعنا نجات داد و ناخواسته نویسندگی را برای علاقه مندان سهل و ساده ساخت .

به واقع تخصص حرفه ای چخوف در علم پزشکی ،زمینه ساز ایجاد تجربه های زیستی  با افراد پیرامون خود بویژه بیماران شد که هر یک داستان زندگی متفاوتی داشتند.درمانگری چخوف توانست سوژه های داستان های بسیاری را در شب زنده داری های وی ایجاد کند و روایت های واقع گرایانه وی فقط به یک بازنویسی ساده قبل از چاپ نیاز داشت.

چخوف عرصه داستان نویسی و داستان گویی را برای خود سخت نگرفت تا مخاطبش برای فهم زبان و مسیر داستانش به زحمت نیفتد.آنتوان چخوف را باید داستان نویسی دانست که با پیچیدگی و دشوار نویسی رابطه خوبی  پیدا نکرد .

توصیف محیط پیرامون زندگیش بویژه روسیه سرد و برفی،عرصه تخیل خواننده را از هرمنطقه جغرافیایی به روسیه تزاری سرد و برف می برد و این اوج هنرنمایی نویسنده است که قدرت همراه کردن ذهن مخاطبش را در هر داستان و سوژه دارد.

  • حسین قلع ریز ،روزنامه نگار

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.