تاریخ انتشار : دوشنبه 8 شهریور 1400 - 10:50
کد خبر : 153

شاهین فرهنگ: هیچ نقطه‌ای در زندگی نقطه پایان نیست

شاهین فرهنگ: هیچ نقطه‌ای در زندگی نقطه پایان نیست

یک پژوهشگر حوزه روانشناسی با بیان اینکه برای داشتن نگاه درست به زندگی نباید هیچ‌گاه برای خود قوانین اشتباه و دست و پاگیر بگذاریم، گفت: باید بدانیم هیچ نقطه‌ای در زندگی نقطه پایان نیست و همیشه می‌شود ادامه داد. به گزارش پایگاه خبری چکامه سرا،نخستین دوره جامع آموزشی و توانمندسازی جوانان با عنوان «بازنویسی داستان

یک پژوهشگر حوزه روانشناسی با بیان اینکه برای داشتن نگاه درست به زندگی نباید هیچ‌گاه برای خود قوانین اشتباه و دست و پاگیر بگذاریم، گفت: باید بدانیم هیچ نقطه‌ای در زندگی نقطه پایان نیست و همیشه می‌شود ادامه داد.

به گزارش پایگاه خبری چکامه سرا،نخستین دوره جامع آموزشی و توانمندسازی جوانان با عنوان «بازنویسی داستان زندگی» از فرهنگسرای پرسش وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده که تا پایان شهریورماه در چهار محور برگزار می‌شود.

شاهین فرهنگ، پژوهشگر حوزه روانشناسی در دومین کارگاه این دوره با عنوان «تغییر در نوع نگاه» یکی از اشکالات انسان‌های ناموفق را نگاه نادرست به زندگی دانست و تأکید کرد برای داشتن نگاه درست به زندگی نباید هیچ‌گاه برای خود قوانین اشتباه و دست و پاگیر بگذاریم؛ البته این موضوع با قانونگریزی و قانون‌شکنی تفاوت دارد.

وی افزود: باید در زندگی خود کادرشکن باشیم؛ البته نه هنجارشکن. همچنین باید بدانیم هیچ نقطه‌ای در زندگی نقطه پایان نیست و همیشه می‌شود ادامه داد. آنهایی که می‌گویند هیچ راه‌حلی برای مشکلات وجود ندارد آن را نمی‌یابند و راه‌حل به سراغ کسانی می‌آید که به دنبال آن می‌گردند.

وی انعطاف‌پذیری را از دیگر ملزومات موفقیت در زندگی دانست و ادامه داد: اگر مسیری که انتخاب کرده‌ایم ما را به هدف نمی‌رساند نباید هدف را رها کنیم بلکه باید مسیر رسیدن به هدف را تغییر دهیم. همچنین اگر چندین بار مسیر خود را تغییر دادیم و به هدف خود نرسیدیم قرار نیست تمام عمر خود را صرف آن کنیم و باید هدف دیگری برگزینیم.

مدرس کارگاه تغییر در نوع نگاه اضافه کرد: همیشه نباید به دنبال راه‌های سخت و پیچیده بگردیم چون گاهی ساده‌ترین راه‌ها بهترین راه‌ها هستند.

فرهنگ بیان کرد: قانون دیگر زندگی می‌گوید تا فکر نکرده‌ایم نباید حرف بزنیم یا عمل و عکس‌العمل انجام دهیم.

وی تأکید کرد کودکان معلمان بزرگی هستند و اگر به دنبال تغییر در نوع نگاه خود هستیم باید به رفتارهای کودکان دقت کنیم و تا می‌توانیم از آنها بیاموزیم. کودکان درست می کنند و خراب می‌کنند و هر دو را بازی می‌دانند و قهر می‌کنند و آشتی می‌کنند بدون اینکه کینه‌ای به دل بگیرند.

این پژوهشگر حوزه روانشناسی افزود: در زندگی به جای تمرکز روی نداشته‌ها باید روی داشته‌ها تمرکز کنیم و به خاطر داشته‌ها خدا را شکر کنیم، چون در هر دو حالت چیزی به داشته‌های ما اضافه نمی‌شود اما در حالت اول و غر زدن حالمان بدتر می‌شود و با تمرکز روی نداشته‌ها فلج و زمین‌گیر می‌شویم. با تمرکز روی داشته‌ها انرژی می‌گیریم و حالمان خوب می‌شود و همین باعث می‌شود بتوانیم قدم مثبتی برای زندگی خود برداریم.

فرهنگ اظهار داشت: در زندگی برای حل یک مسئله نظر افراد مختلف را بپرسید چون هرچه از انسان‌های بیشتری بپرسیم دریچه‌های بیشتر و جدیدتری به روی ذهن ما باز می‌شود. یکی از قوانین جور دیگر دیدن این است که نگذاریم کانون توجه‌مان بسته و محدود شود و برای هر موضوع باید نظر افراد گوناگون را بپرسیم. البته نباید به هرچه می‌شنویم عمل کنیم اما باید آنها را هم بشنویم تا زاویه دیدمان بازتر شود.

وی با بیان اینکه معمولاً مسایل را با توجه به یک متغیر تحلیل و تفسیر می‌کنیم، گفت: هر تحلیلی که مبتنی بر یک متغیر باشد تحلیل غلطی است و همواره متغیرهای زیادی بر یک موضوع اثر دارند.

به گفته این پژوهشگر حوزه روانشناسی، شنیدن نظرات افراد مختلف حتی اگر به آنها عمل نکنیم باعث می‌شود متوجه شویم می‌توان به زندگی از زوایای دیگری هم نگاه کرد و کانون توجه‌مان آرام‌آرام بسط پیدا می‌کند.

فرهنگ ادامه داد: ما همه چیزدان نیستیم بنابراین باید یاد بگیریم درباره همه چیز نظر ندهیم. گاهی در زندگی باید از واژه‌های نمی‌دانم، بلد نیستم، نظری ندارم و در تخصص من نیست استفاده کنیم.

وی تأکید کرد همه اصرار دارند که زاویه دید خودشان بهترین زاویه دید دنیا است اما گاهی اوقات وقتی زاویه دید خود را تغییر می‌دهیم چیزهای جدیدی را می‌بینیم که قبلاً اصلاً به آنها توجهی نداشتیم.

مدرس کارگاه تغییر در نوع نگاه با بیان اینکه فرصت‌ها با تغییر نگاه خود را به ما نشان می‌دهند، گفت: ذهن پرسشگر یکی از ویژگی‌های افراد موفق است. انسانی دارای ذهن پرسشگر می‌شود که تلاش می‌کند به مسایل از زوایای دید مختلفی نگاه کند.

فرهنگ با بیان اینکه باید پرسشگری را از کودکان بیاموزیم، افزود: در پس هر سوال جوابی است و در پس هر جواب پنجره‌ای است که به روی ذهن باز و نور جدیدی است که به ذهن تابیده می‌شود.

وی گفت: هرکس در زندگی عامل موفقیت یا عامل شکست خود است، پس باید فکر کنیم که هر روز چطور می‌توانیم با ایجاد یک تغییر به سمت موفقیت حرکت کنیم. باید از خود بپرسیم آیا در زندگی بهترین مسیر را طی کرده‌ایم، آیا مسیر بهتری هم وجود دارد، آیا روشی وجود دارد که حال اطرافیانم را بهتر کنم و موارد دیگر.

این پژوهشگر حوزه روانشناسی تأکید کرد زمانی که مردم از چیزی رنج می‌برند معمولاً بر سر دوراهی قرار می‌گیرند؛ عده‌ زیادی راه «چرا» را انتخاب می‌کنند و مدام می‌پرسند چرا دچار چنین رنجی شده‌اند اما عده کمی هم راه دوم را انتخاب می‌کنند و به این فکر می‌کنند که چطور می‌توانند وضعیت خود را تغییر دهند.

گفتنی است؛ انتخاب بهترین مسیر تحصیلی و شغلی، انتخاب همسر شایسته و خودشفابخشی زخم‌های عاطفی دیگر موضوعات کارگاه‌های اولین دوره جامع آموزشی و توانمندسازی جوانان با عنوان «بازنویسی داستان زندگی» است که به صورت آنلاین برگزار می‌شود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.