تاریخ انتشار : جمعه 11 فروردین 1402 - 6:44
کد خبر : 2762

فرید صلواتی:

تاتر امروز با کمبود نمایش نویس خلاق روبروست  

تاتر امروز با کمبود نمایش نویس خلاق روبروست  
به پیشنهاد انستیتو بین‌المللی تئاتر در سال ۱۹۶۱، هر ساله روز ۲۷ مارس (7فروردین) به عنوان روز جهانی تئاتر گرامی داشته می‌شود.تئاتر واژه‌ای یونانی و در لغت به معنای «چیزی که به آن نگاه می‌کنند» است که در فارسی به آن «نمایش» می‌گویند.تئاتر یکی از انواع هنرهای زیبا است که به صورت مشارکتی و زنده انجام می‌شود و بازیگران آن، یک رخداد واقعی یا تصویر ذهنی را در محلی خاص و معین اجرا می‌کنند؛ تجربه تئاتر را می‌توان با استفاده از گفتار، موسیقی، ژست‌های خاص و موسیقی بهتر انتقال داد.

پیشینه تئاتر به رقص‌های اولیه بشر به هنگام جادوی طبیعت و حیوانات باز می‌گردد. بشر با انجام این حرکات نمایشی سعی در تسخیر نیروهایی داشت که هدایتشان در دست او نبود.تاتر بیان گر رویدادهای مختلف اجتماعی وفرهنگی درقالب نمایش است .

پایگاه خبری چکامه سرا به مناسبت روزجهانی تاتر بر آن شد مصاحبه ای با فرید صلواتی یکی از هنرمندان تاتر وسینما اصفهان صورت داده است . صلواتی دارای سابقه فعالیت کارگردانی تاتر وسینما وبازیگری درچندین فیلم، سریال وتاتر ودستیار کارگردان سریال سربداران؛کارگردان تاتر کلاژ,برنامه ریز فیلم لیلی با من است  وبازیگری درفیلم های سر آلیش وحکم جلب و… را درکارنامه هنری خود دارد .

صلواتی درباره رونق تاتر در شرایط کنونی گفت: رونق تاتر با اسپانسر یا حمایت دولتی محقق می شود  البته در جامعه ما ممیزی هایی در نظر دارند که قطعا رونق تاتر را با مشکل مواجه می کند و باید متولیان امر فکری درباره رونق ورفع معضلات انجام بدهند .

وی درادامه گفت: بشر هنر پیشگی و تاتر را قبل از شروع تاریخ آغاز کرده است همه یک بازیگر هستیم تاتر با فکر وروح آدمها اجین شده است تاتر درانواع مختلف درام ,کمدی,مذهبی واخیرا پرفورمنس ها بوجود امده اند که فضای تاتر و میزان سن ها  را تغییر داده اند که این هم برمی گردد به خلاقیت نسل جدید تاتر.

وی درباره تفاوت تاتر قدیم وجدید اظهارداشت  :تاتر قدیم وجدید ازلحاظ  دیدگاهها متغیر است سینما همان سینما است واز نظر تکنولوژی متغییر است ولی  سوژها در تاترها متفاوت است.

این کارگردان تاتروسینما  درباره حمایت دستگاها از تاتر بیان داشت :در جامعه ما حمایت دستگاهها سفارشی شده است وتاتر یک هنری است که امکانات خاص  و سالن می خواهد تا هنرمند بتواند کار خوبی ارایه نمایند .

وی سپس درباره نقش زنان درجامعه هنری وتاتر گفت:ما, درعرصه تاتر بانوان وزنان خیلی با استعدادی داریم اما  درجامعه ای زندگی می کنیم  که جایگاه زنان همانند مردان نیست.

وی درادامه افزود :ما بازیگران خیلی خوبی در زمینه تاتر وسینما همچون  محمد علی کشاورز، ارحام صدر ،نصرت الله وحدت و رجایی داشتیم و درحال حاضر دانشجویان دراین عرصه کار کردها و  کارهای خوبی ارایه داده اند  وجای امیدواری است و این کارها ی ارایه شده فقط مختص اصفهان نیست  و لهجه اصفهانی یک شیرینی خاصی به علاقمندان تاتر بخصوص نمایش کمدی  می دهد .

صلواتی در باره تفاوت سینما وتاتر ونویسندگی نمایش گفت :درسینما اثر  ثبت می شود و اشتباه جبران پذیر است ولی درتاتر ارتباط مستقیم با مخاطب وجود دارد وجای اشتباه نیست  در تاتر احساس بیشتری با مخاطب وجود دارد .

این کارگردان تاتر تصریح کرد:نویسنده نمایشنامه از نظر مطالعاتی باید  بسیار با دقت . با سواد باشد و در زمینه های تاریخی ,موسیقی واجتماعی مطالعات فروان داشته باشد تا بتواند یک نمایشنامه مناسب به زمان را به رشته تحریر در بیاورد .متاسفانه درحال حاضر این کمبود در زمینه نویسندگی وجود دارد البته که نویسندگان خوب هم فراوان داریم.

وی سپس درباره ارتباط واستقبال مردم از هنر تاتر ونمایش گفت :مردم تا دل خوش نداشته باشند نمی توانند ارتباط مناسبی با نمایش تاتر  وفیلم  برقرار نمایند دیدن تاتر وفیلم  مستلزم آرامش است وامیدوارهستیم جامعه به آرامش نسبی برسد تا مردم بتوانند بیشتر تاتر تماشا نمایند .

خبرنگار:علی وطن خواه

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.