تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 - 8:50
کد خبر : 3038

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان:

پایانه صادراتی عسل در خوانسار ایجاد شود

پایانه صادراتی عسل در خوانسار ایجاد شود
به مناسبت روز جهانی زنبور عسل و افتتاحیه پژوهشکده زنبور عسل و گیاهان داروئی، رویدادی با عنوان "همایش زنبور عسل خوانسار"به همت دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در شهرستان‌‌های خوانسار، چادگان، فریدن، فریدونشهر و بوئین میاندشت و با حضور مقامات کشوری و استانی در محل دهکده گردشگری گلستانکوه خوانسار برگزار شد.

سید وحید دزفولی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش رویکرد اتاق دوره دهم را صادرات محور معرفی کرد و افزود: با توجه به پتانسیل‌های صادراتی اقلام تولیدی استان، اصفهان در این زمینه می‌تواند پیشرفت چشمگیری داشته باشد.
دزفولی خطاب به جوانان علاقمند به حوزه صادرات محصولات کشاورزی گفت: اشاره به محصولاتی مانند زیتون، انجیر و عسل در قرآن کریم پرتو راهی برای صادرکنندگان بوده و مزیت رقابتی کشور ماست.
عضو هیت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان همچنین با اشاره به مزیت رقابتی عسل در بازار جهانی و کم بودن سهم ایران در این بازار افزود: بازارهای جهانی خواستار عسل هستند اما کم کاری در بازاریابی این محصول و عدم برندسازی و وجود نداشتن ترمینال‌های جمع اوری این محصول مطابق با نیاز بازارهای هدف، موجب پیشی گرفتن رقبا از ایران شده است.
دزفولی حضور قدرتمند در تشکل‌های مربوط به عسل، تولید بر اساس استانداردهای جهانی و ایجاد پایانه صادراتی عسل در خوانسار را در موفقیت این محصول در بازار جهانی حایز اهمیت دانست.
تعامل و همدلی پیش شرط درخشش عسل ایران در بازار جهانی
در ابتدای این همایش فضل الله جواهری رئیس شورای راهبردی دفتر منطقه‌ای اتاق بازرگانی اصفهان در خوانسار، چادگان، فریدن، فریدونشهر و بوئین میاندشت هدف از برگزاری این همایش را راه‌اندازی پژوهشکده عسل خوانسار بیان و تصریح کرد: همدلی و تعامل کلیه دست اندرکاران عسل خوانسار اعم از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان این محصول، در ارتقاء هر چه بیشتر کیفیت عسل این شهرستان و معرفی این محصول به دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است.
شکل‌گیری میز عسل در خوانسار
همچنین سید مسعودخاتمی نماینده شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی گفت:در ملاقات با وزیر علوم بر ضرورت انجام پژوهش‌های حوزه عسل در شهرستان خوانسار به عنوان مهد تولید عسل کشور تاکید شد که با استقبال وزیر و دانشگاه اصفهان همراه شد.
وی در ادامه خواستار استقرار میز عسل در خوانسار، دعوت از صاحبنظران و متخصصین عسل و برگزاری همایش‌های آموزشی برای بررسی ابعاد مختلف این محصول شد و از حمایت خود از پژوهشکده عسل خوانسار در مراکز قانونگذاری خبر داد.
اهمیت باز مهندسی زنجیره تولید عسل
سیدرضاموسوی مدیرکل دامپزشکی استان نیز تشکیل اتاق فکری برای استفاده از دانش روز و نگاه صادرات محور در تولید عسل و باز مهندسی زنجیره تولید عسل و فراورده‌های آن را بسیار مهم دانست.
وی با اشاره به جایگاه دوم ایران در تولید عسل در دنیا، خواستار استفاده از خلاقیت و نوآوری در طرح‌های جدید در این عرصه و برندسازی در این حوزه برای موفقیت در بازار جهانی شد.
دانش انباشته شده در حوزه زنبور عسل در خوانسار منتشر شود
هادی امیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان نیز ضمن تشریح کارکردهای پژوهشکده زنبور عسل، راهبرد این دانشگاه را تبدیل علم و دانش به ثروت بیان و تصریح کرد: از اینرو دانشکده خوانسار توسعه کسب و کار‌های حوزه زنبور عسل در این شهرستان را دنبال کرده و دانشگاه اصفهان از این اقدام حمایت خواهد کرد.
وی در سخنان خود بر لزوم انتشار دانش انباشته شده در حوزه زنبور عسل در خوانسار تاکید نمود.
در ادامه این همایش شهرام دادگستر مسئول آزمایشگاه پژوهشکده عسل خوانسار کمک به تبدیل زنبورداران خوانسار از تولیدکننده تک محصولی به چند محصولی، جذب توریست از طریق عسل و فراورده‌های آن و تشکیل کلینیک دفع آفات و بیماری‌های این حوزه و فعالیت بر روی اقتصاد عسل با تعامل اتاق بازرگانی اصفهان را از برنامه‌های این مرکز نام برد.
همچنین در این همایش محمد رفاهی پژوهشگر ارشد حوزه زنبور عسل و حاج محمدشیخ الاسلامی پیشکسوت حوزه زنبور عسل نیز به بیان نکاتی پرداختند. گفتنی است در این رویداد در راستای حمایت از صنعت زنبور عسل، زنبورداری و گیاهان دارویی تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق بازرگانی اصفهان و  دانشگاه اصفهان منعقد شد و در پایان مراسم از پیشکسوتان، پیشروان و حامیان معنوی این حوزه تقدیر شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.