تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1402 - 10:16
کد خبر : 3189

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خبر داد:

آمادگی معاونت شهرسازی و معماری برای مرمت مسجد کازرونی

آمادگی معاونت شهرسازی و معماری برای مرمت مسجد کازرونی
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان از آمادگی این معاونت برای جلوگیری از تخریب مسجد کازرونی در اقدامی مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان خبر داد.

وحید مهدویان با اعلام این خبر گفت: مسجد کازرونی واقع در خیابان عباس‌آباد با برخورداری از معماری کم نظیر چرخش هنرمندانه به سمت قبله، دالان، حیاط و ایوان‌های زیبا، محراب نفیس و کتیبه‌های معرق، طاق‌های آجری بسیار زیبا و طاق‌نماهای نفیس معرق و معقلی و حوض خانه کم‌نظیر حاوی الگوی ارزشمند و منحصر به‌فرد معماری و تزئینات و تکنیک‌های ویژه‌ای است.

او افزود: معمار مسجد کازرونی از آخرین نسل معماران مبرز گذشته بوده است که دانش معماری را به‌صورت استاد شاگردی فراگرفته و خود به مرحله استادی رسیده‌ و توانایی آن را داشته‌ که چگونه و چطور قبله را در بنایی که در جهت جغرافیایی شمالی-جنوبی قرار گرفته، به‌درستی بگرداند تا هیچ جای کم و کاستی در معماری مسجد باقی نماند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به دیگر ویژگی های منحصر به فرد این مسجد و ضرورت ساماندهی و مرمت آن افزود: همه ما وظیفه داریم از باقی مانده‌های ارزشمند اصفهان که جزئی از هویت و افتخار این شهر است، محافظت کنیم.

او تاکید کرد: این معاونت آمادگی دارد به‌منظور جلوگیری از تخریب این بنای ارزشمند، در اقدامی مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان طرح مرمت و پایدارسازی این مسجد را با حساسیت خاص و ویژه در کمیته‌های تخصصی بررسی کند، زیرا بخش‌های ارزشمند مسجد نظیر گلدسته، دالان، حیاط، ایوان‌ها، حوض‌خانه و شاکله شبستان باید حفظ شود تا مسجد کازرونی عباس‌آباد از تخریب حداکثری نجات یابد.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.