تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 - 8:44
کد خبر : 611

یادداشت روابط عمومی؛

شیفتگان پُست روابط عمومی ,آفت علوم ارتباطات

شیفتگان پُست روابط عمومی ,آفت علوم ارتباطات
روابط عمومی یک دانش کاربردی و عملیاتی است. مهارتها ، استراتژی ها و راهبردهای آن در عمل خود را نشان داده و به تعالی فردی و اجتماعی دست می یابند. لذا اگر یک نفر فوق فوق دکترای ارتباطات هم داشته باشد اما در عمل تجربه موثری کسب نکرده باشد، در این حوزه فاقد سواد خواهد بود

این مقوله نفی علم گرایی نیست بلکه کاملا بر عکس اذعان کننده این واقعیت است که فرضیه ها و نظریه های حوزه علوم ارتباطات در عمل و بر اساس تجربه شناخته و مطرح می شوند. لذا بسیار مهم است که افراد قدرت یادگیری داشته باشند. این قدرت ریشه در تواضع و فروتنی ، خوب گوش کردن ، خوب پرسیدن و اساس آزادگی فردی دارد. بعضی افراد شیفته مسوولین هستند، فارغ از اینکه این مسوول بدون پست اش چیست؟ آیا دانش و تخصص لازم و شایستگی شخصیتی و اجتماعی دارد و یا صرف یک پست قابل احترام شده است؟

متاسفانه به دلیل عدم وجود دانش حقیقی و معرفت شناسی بسیاری از اعضای جامعه ارتباطی، شیفته پست ها هستند و نه انسان ها و این برای متخصصانی که باید مسیر توسعه پایدار را هموار کنند، فاجعه است. تقلید مستمر، تولید محتوا بدون تحقیق دقیق ، شیفته بودن به مقامات و پست ها و نه انسان ها و سواستفاده از موقعیت شغلی و اجتماعی برای مطرح کردن خود از آفت هایی است که جامعه ارتباطی ، روابط عمومی و رسانه درگیر آن است.از دیگر آفت های این حوزه وجود مدعیان استادی هستند که به دلیل عدم برخورداری از دانش و تخصص لازم تنها به دلیل تجربه طولانی هرم وارونه نویسی در خبرنگاری و همراهی مدیران ارشد در روابط عمومی مدعی استادی و تخصص را دارند و حتی تدریس هم می کنند. این افراد با انتقال دانش ناقص و نیم بند خود باعث فجایعی در رشد و توسعه علوم ارتباطات می شوند. فردی که ماهی و سالی یک خبر هرم وارونه می نویسد ، تنها به صرف سن و سالش و مسوولیتهای که در حوزه اجتماعی و رسانه داشته تدریس می کند.

حتی بدون در نظر گرفتن اصول اساسی و حرفه ای علوم ارتباطات ، چنین روندی به جای تربیت نیروی انسانی متخصص که با رویکرد جامعیت و شفافیت به نقش ارتباطی خود در زمینه های مختلف بپردازد، تنها با تدوین اخبار ناقص و بی سر و ته و گزینشی و یا رویدادهای روابط عمومی مخدوش باعث ایجاد سو تفاهم و سو برداشت و انتقال ناقص پیام و خطاهای ارتباطی می شود لذا همیشه و در همه حال به یاد داشته باشیم این قول سعدی  شیرین سخن و پدر علوم ارتباطات جهان را گفتند:

بزرگی کز آن یافت کو پست شد    در نیستی کوفت تا هست شد

*هادی زمانی

مدرس روابط عمومی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.