تاریخ انتشار : شنبه 19 شهریور 1401 - 8:12
کد خبر : 2121

در نشست نقد و بررسی کتاب قلمستان ؛

کتاب «سرگذشت عشق» نگاه ویژه‌ای به تاریخ و پیشینه عشق دارد

کتاب «سرگذشت عشق» نگاه ویژه‌ای به تاریخ و پیشینه عشق دارد
نشست نقد و بررسی کتاب "سرگذشت عشق" در حوضخانه قلمستان با حضور منتقدان و نویسندگان برگزار شد.

عشق در عرفان اساسی است و اساس هستی و هدف آفرینش بوده و جزء سرنوشت و سرشت انسان است

به گزارش پایگاه خبری چکامه سرا، اکبر اخلاقی منتقد ادبی در این نشست اظهار داشت: عشق یک پدیده چند بعدی و چند ساحتی است و اشیا این خصوصیات را ندارند، برای بررسی عشق در انسان دیدگاه‌های مختلف بررسی شده و دستگاه‌های شناختی از دیدگاه های مختلف بررسی کردند که یکی از آنها علوم تجربی است که خیلی از داده‌های درست را ارائه می‌دهد یا علوم انسانی در مورد عشق در جامعه انسانی خیلی حرف‌ها می زند و این دو در کنار یکدیگر نشان می‌دهد همه عشق درونی نیست بلکه فیزیکی نیز است.

وی افزود: عشق در دین نیز به معنای مخصوص خود وجود دارد و یکی از داستان‌های معروف عشق یوسف و زلیخا است که در دین روایت می شود و سابقه آن به کتب دینی بر می‌گردد و یکی از زیباترین داستان ها همین است، همچنین عشق در عرفان اساسی است و اساس هستی و هدف آفرینش بوده و جزء سرنوشت و سرشت انسان است.

این منتقد علمی با بیان اینکه در طول تاریخ زیبایی در دیده شدن و عشق بود، ادامه داد: در همه جهان و هستی عشق امر اساسی است، عشق در هر مرتبه ارزش سلوکی دارد و به دلیل اینکه اولین درک ما از جهان، قهرمان‌ها هستند این سلوک عشقی می‌تواند با شناخت قهرمان‌ها رخ دهد.

وی با اشاره به بیماری خواندن عشق در گذشته اضافه کرد: در نوعی از عشق فرد برای معشوق جان می‌دهد، عشق یک رابطه انسانی است و اشکال گوناگون دارد مثلا کسی در شخصی حل شود که البته برای انسان امروزی باور شدنی نیست.

اخلاقی تصریح کرد: عشق برای دو کسی است که همدیگر را حس کنند و «دو» بودن را حس کنند و از افق همدیگر مسایل را ببینند، هیچوقت نمی‌توانیم عشق را در یک طرف ببینیم و فقط با زیست انسانی و انضمامی می توانیم عشق را بیایم.

وی خاطر نشان کرد: رساله ضیافت افلاطون نقش مهمی در درک عشق برای فرد دارد و هرکسی در طول تاریخ از عشق گفته حتما این رساله را خوانده است.
زیباترین اتفاق برای آدم زنده عشق است

همچنین مرتضی رشیدی دیگر منتقد ادبی حاضر در این نشست اظهار داشت: متاسفانه دید ما در جامعه به عاشق یک فرد شکست خورده و نابود و نامناسب و پریشان است، که این ذهنیت غلط است و باید اصلاح شود، یکی از پیچیده ترین و قشنگ ترین موضوعات دنیا عشق است و کسی نیست که از عشق نگفته باشد.

وی با اشاره به کتاب سرگذشت عشق افزود: یکی از خوبی‌های این کتاب توجه به گذشته است، من علاقه زیادی به اسطوره‌ها و ادبیات کهن و داستان‌ها دارم و این کتاب در موضوع عشق، نگاه ویژه‌ای به تاریخ و پیشینه عشق داشته و داستان‌های آن را به خوبی روایت کرده است.

این منتقد ادبی ادامه داد: زیباترین اتفاق برای آدم زنده عشق است، از نگاه عرفا عشق اولین چیزی است که در وجود انسان ایجاد می‌شود، البته گاهی افراد زندگی حقیقی خود را رها می‌کنند و  درگیر داستان های انتزاعی می‌شوند در حالی که آثار برتر نتیجه نوشتن زندگی روزمره است.

رشیدی تاکید کرد: باید تجربه های زیستی نوشته و به آن توجه شود. در این راستا معتقدم باید سعدی بیش از پیش مورد توجه باشد زیرا تجربه زیستی خود را نوشته است، همچنین پیشنهاد می‌کنم کتب گفت‌وگو نویسندگان را مطالعه کنید زیرا تجربه زیستی خوبی به شما منتقل می‌کنند.

همچنین مرضیه گلابگیر یکی از نویسندگان این اثر اظهار داشت: با نشست امروز متوجه شدم چرا دو سه سال درگیر کتاب سرگذشت عشق بودم و حدود ۴۰۰ صفحه را در همان روند اول نوشتم، زیرا مبحث عشق بسیار گسترده و قابل تامل است.

وی با اشاره به دغدغه‌اش در خصوص ادبیات حوزه عشق ادامه داد: این موضوع سال‌ها دغدغه من بود، حدود ۱۰ سال در طی جلساتی روی داستان‌های عاشقانه کار می کردیم و همیشه می‌خواستم پیدا کردن راه عشق را بهتر درک کنم.

نویسنده کتاب سرگذشت عشق ادامه داد: علاقه من اسطوره‌های عشق بود که روی آن کار کردم و واقعیت این است که وقتی به دوره معاصر عشق رسیدم غم گرفتم که برای رسیدن به فردیت و استقلال اسطوره ها متفاوت شده اما امروز خوشحال شدم با وجود فردیت در کنار یکدیگر هستیم.

همچنین زهرا فنایی دیگر نویسنده این اثر اظهار داشت: من در این اثر خانم گلابگیر را همراهی کردم که دست به قلمی قدرتمند دارند و در طی نوشته محتوایی اضافه شد که دلیل این اضافه شدن متون این است که عشق، آغاز و پایانی ندارد و در طی کار مسئله شاخ و برگ پیدا می‌کند.

WhatsApp Image 2022 09 10 at 10.19.24 PM 1 WhatsApp Image 2022 09 10 at 10.19.25 PM 1 WhatsApp Image 2022 09 10 at 10.19.25 PM WhatsApp Image 2022 09 10 at 10.19.26 PM

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.