تاریخ انتشار : دوشنبه 1 خرداد 1402 - 10:02
کد خبر : 3044

مدیر دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان خبر داد:

برپایی ویژه برنامه «شب شهناز» در هنرسرای خورشید

برپایی ویژه برنامه «شب شهناز» در هنرسرای خورشید
مدیر دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری مراسم بزرگداشت استاد جلیل شهناز با نام «شب شهناز» در روز چهارم خردادماه در هنرسرای خورشید خبر داد.

سجاد رضایی با اعلام این خبر گفت: برنامه «شب شهناز» به مناسبت سالروز درگذشت استاد جلیل شهناز تارنواز برجسته اصفهانی (مصادف با ۲۷ خردادماه) و با حضور و اجرای موسیقی توسط برخی از نوازندگان تار از قبیل مهران اعظمی کیا، پویان جمشیدی، فرید اسماعیلی، پیمان زرگر، همایون جهانشاهی، سجاد عابدی، رفیع بنی‌هاشمی، علی نعمت اللهی، مجید حسابی، سعید مزدک و مسعود گل باغ مهیاری برگزار می‌شود.

او افزود: این برنامه روز چهارم خردادماه از ساعت ۱۹:۳۰ در هنرسرای خورشید میزبان علاقمندان به شخصیت این هنرمند برجسته و هنر موسیقی است.

مدیر دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان اظهارکرد: تارنوازی توسط شش گروه موسیقی در دستگاه‌های مختلف از قبیل شور، ابوعطا، همایون و اصفهان و… که پنج اجرای آن دونوازی تار و تنبک و یک اجرای تک‌نوازی تار است، از بخش های این برنامه است.

او با بیان اینکه شرکت در این مراسم برای عموم علاقمندان رایگان است، خاطرنشان کرد: استاد شهناز به بداهه‌نوازی معروف است و به همین دلیل اجرای موسیقی در این برنامه فقط به تارنوازی اختصاص دارد و در آن آواز اجرا نمی‌شود.

رضایی همچنین خبر داد: دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان از آلبومی با عنوان «زخمه‌ای بر دوسلدورف» که به تارنوازی به سبک استاد شهناز اختصاص دارد تا ماه آینده رونمایی می کند.

جلیل شهناز در سال ۱۳۰۰ در اصفهان به دنیا آمد. تقریباً همه اعضای خانواده وی با موسیقی آشنایی داشتند و در رشته‌های مختلف هنر از جمله تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه به مقام استادی رسیدند. پدرش «شعبان‌خان» علاقه وافری به موسیقی اصیل ایرانی داشت و علاوه بر تار که ساز اختصاصی او بود، سه‌تار و سنتور هم می‌نواخت. عموی او غلامرضا سارنگ (سارنج) هم از نوازندگان کمانچه بود.

جلیل شهناز از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را نزد برادر بزرگ خود حسین شهناز که به خوبی ساز می‌نواخت، آغاز کرد. پشتکار زیاد و استعداد شگرف جلیل به حدی بود که در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد

در کتاب «موسیقی‌دانان ایرانی» نوشته پژمان اکبرزاده آمده‌است: «شهناز نوازندگی در رادیو اصفهان را از سال ۱۳۲۸ آغاز کرد و در سال ۱۳۳۶ به دعوت سازمان رادیو به تهران آمد و در برنامه‌های گوناگونی مانند برنامه گل‌ها، ارکستر حسین یاحقی و… به عنوان تک‌نواز و همنواز به فعالیت پرداخت. وی همچنین در گروه «یاران ثلاث» (همراه با تاج اصفهانی و حسن کسایی) و گروه اساتید موسیقی ایران کنسرت‌های بسیاری را در داخل و خارج از ایران اجرا نمود. شهناز در برنامه‌های جشن هنر شیراز نیز حضوری فعال داشت

این نوازنده تار در طول زندگی هنری خود با هنرمندان کشور از جمله فرامرز پایور، حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، منصور صارمی، رضا ورزنده، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، اسدالله ملک، حسن کسائی، سید محمد موسوی، حسین تهرانی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی، حسین خواجه امیری، محمد رضا شجریان، علی‌اصغر شاه‌زیدی، طباطبائی و محمد اصفهانی و علی رستمیان همکاری داشته‌است.

1872750

.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.