تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 دی 1400 - 7:37
کد خبر : 934

قابل توجه فعالان رسانه ای ؛

فراخوان دوازدهمین جشنواره مطبوعات استان اصفهان

فراخوان دوازدهمین جشنواره مطبوعات استان اصفهان
دوازدهمین جشنواره مطبوعات استان اصفهان که امسال با شعار «رسانه مطالبه گر و اثر گره‌گشا» برگزار می‌شود، از یکم تا ۳۰ دی‌ماه پذیرای آثار اصحاب رسانه است.

به گزارش پایگاه خبری چکامه سرا، منصور گلناری، مدیر خانه مطبوعات اصفهان در نشست خبری دوازدهمین دو سالانۀ جشنواره مطبوعات استان اصفهان  در مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، گفت: برگزاری جشنواره‌ها باید اتفاقات جدیدی نظیر انگیزه‌بخشی ارزیابی و نوآوری را رقم زند و باعث رشد و اعتلای رسانه‌ها باشد.

وی با بیان اینکه‌ جشنواره‌ها باید استعدادیابی کنند، افزود: رویکرد دوازدهمین جشنواره مطبوعات استان اصفهان مطالبه‌گری بوده و شعار این دوره «رسانه مطالبه‌گر و اثر گره‌گشا» است.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان، مطالبه‌گری را حلقه مغفول در رسانه‌های استان دانست و تصریح کرد: رسانه‌ها باید به معنای واقعی به دنبال مطالبه‌گری باشند. سکوت محض یا تحرکات اجتماعی حاصل از التهابات روانی جامعه صحیح نیست و مطالبه‌گری باید خودجوش بوده و برای جامعه مفید باشد.

گلناری ادامه داد: امتیاز ویژه و ضریب امتیاز مؤثر در این دوره جشنواره، به آثاری تعلق خواهد گرفت که ضمن مطالبه‌گری گره‌گشایی آن‌ها محرز شود و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مطالبی از این‌دست همراه با یادداشتی ساده که اثربخشی آن را اعلام می‌کند، ارسال شود.

او خاطر نشان ‌کرد: آثار ارسالی به دوازدهمین جشنواره دوسالانه مطبوعات استان اصفهان در بخش‌های مقاله، سرمقاله، یادداشت، گزارش مکتوب، تیتر، خبر، مصاحبه، گفت‌وگو، طنز مکتوب، طنز تصویری، اینفوگرافی، کلیپ و عکس، با رویکرد مطالبه‌گری در حل یک معضل ارزیابی می‌شوند.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان، در ادامه از برنامه‌های خانه‌ مطبوعات برای راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات رسانه‌ها و خبرنگاران، ضرورت ارزیابی و رتبه‌بندی اصحاب خبر و رسانه‌ها، ضرورت آموزش هدفمند و تهیه ‌پرونده بهداشتی برای اصحاب خبر توضیحاتی را ارائه کرد.

علی حاجی زکی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز در این نشست گفت: دوازدهمین جشنواره مطبوعات استان با هدف شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های نهفته در استان، ارتقای کیفی تولید محتوای رسانه‌های مکتوب، کمک به توسعه فضای رسانه‌ای با هدف توسعه فرهنگی جامعه، ایجاد رقابت مثبت و افزایش انگیزه و خلاقیت در رسانه‌ها برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه رسانه‌ها، واسطه میان مسئولان و آحاد مردم هستند، افزود: رسانه مطالبه‌گر و اثرگذار باید در راستای آزاداندیشی و حریت جامعه، نقد منصفانه کند و پس از ابراز خوبی‌ها و بیان کاستی‌ها راه‌حل‌های عملی و کاربردی را در راستای حل و رفع آن مشکلات ارائه دهد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بر لزوم وجود خبرنگار تخصصی در هر حوزه تأکید و تصریح کرد: خبرنگار تخصصی می‌تواند در مورد مسائل مختلف آن حوزه تحقیق و پژوهش کرده و با منابع در اختیار خبر تحلیلی و کاربردی تهیه و ارائه کند.

او  فقدان تفکر و اندیشه را یکی از مشکلات جامعه برشمرد و ادامه داد: رسانه‌ها باید در راستای فرهنگ‌سازی و تولید فکر و اندیشه در میان مردم جدی‌تر گام بردارند و با تزریق تفکر و فرهنگ اندیشه‌ورزی در جامعه مطالبه‌گری را بالا ببرند.

رضا صالحی پژوه، رئیس کمیته داوران دوازدهمین جشنواره مطبوعات استان اصفهان نیز ضمن قدردانی از برگزارکنندگان ادوار گذشته جشنواره، داوری را پیمایش و گزینش دانست و اظهار کرد: داوری جشنواره‌ها عموماً مورد توجه بوده و نقدهایی نیز در برداشته است که به‌صورت خمیرمایه و اندوخته‌ای از تجارب از هر جشنواره به دوره بعدی منتقل می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین نقدها بر داوری جشنواره‌ها دیدگاه سلیقه‌ای در داوری است.

او ادامه داد: در این دوره از جشنواره، مؤلفه‌های علمی، کاربردی و تخصصی در قالب برگه‌های امتیازبندی آثار تنظیم‌شده و هر اثر در هر قالب، بر اساس منابع علمی و دانشگاهی توسط سه داور ارزیابی و نمره‌بندی شده و در نهایت پس از میانگین‌گیری نفرات اول تا سوم انتخاب می‌شوند.

صالحی پژوه با بیان اینکه داوران، بر اساس شاخصه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متشکل از پیشکسوتان خبر، دارندگان رتبه‌های کشوری و اساتید دانشگاه هستند، خاطرنشان کرد: استان اصفهان پتانسیل بالایی در ترکیب مذکور دارد، اما داوران این دوره جشنواره متشکل از صاحب نامان تهران و اصفهان به‌منظور ارتقای سطح علمی، فنی و تخصصی جشنواره خواهد بود.

در این نشست، از پوستر دوازدهمین جشنواره مطبوعات استان نیز رونمایی شد و موحدی، طراح این پوستر گفت: مسئله اصلی اصفهان زاینده‌رود است که به‌صورت نمادین در این پوستر به‌عنوان محور اصلی مطالبه‌گری نقش‌ بسته و در طراحی آن تلاش شده تا امید و زندگی که محصول مطالبه‌گری است چشم‌نوازی کند.

علاقه‌مندان می توانند آثاری که از ابتدای مهرماه سال ۹۸ تا پایان آذرماه سال جاری در رسانه‌های مکتوب و برخط منتشر شده را از آغاز تا پایان دی‌ماه به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

05 226

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.