تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 دی 1400 - 18:46
کد خبر : 993

از کندو تا سردار؛

هفت پرتره از مردان سپیده دم،تازه ترین اثر محمدعلی حدت + عکس

هفت پرتره از مردان سپیده دم،تازه ترین اثر محمدعلی حدت + عکس
روزگاری که در آن خبری از فتوشاپ و چاپ بنرهای رنگارنگ نبود، تابلوهای سردر سینماهای  اصفهان در خیابان چهارباغ  با  دستان هنرمند نقاشان چیره دست و پرتره نگار نقاشی می شد .

هنرمندی که  داستان یک فیلم ۲ ساعته را با یک تصویر  برای مخاطب و رهگذران  به نمایش می گذاشتد. توانایی در پرتره نگاری نقش اول و مکمل بازیگران در یک پارچه ۵ در ۲ متری  و از همه مهمتر انتقال حس بازیگر از هنرمندی نقاشانی است که سینماها ،گالری و نمایشگاه آثارشان بود و بازدیدکنندگانشان ، علاقه مندان به سینما و رهگذران خیابان چهارباغ.

به گزارش پایگاه خبری چکامه سرا،محمدعلی حدت جزو  نقاشان پیشرویی است که در طول  ۲۷ سال فعالیت هنری سینمایی خود در حدود ۵۵۰ پوستر فیلم سینمایی و بازیگران را نقاشی کرد.وی که دانش آموخته هنرستان هنر‌های زیبای اصفهان هستم و شاگردی اساتیدی همچون استاد عباسعلی پورصفا و تاجمیر ریاحی را در کارنامه هنری خود دارد.

وی که بیش از ۵۹ سال دل در گرو نقاشی دارد که عمده فعالیت خود را به  تصویرسازی فیلم های سینمایی اختصاص داده ، می گوید: بیشتر برای فیلم‌ها و تهیه کننده‌ها پوستر می‌کشیدم به طوری که هنر پیشه‌های نقش اول قبل از قرار داد قول اینکه من باید نقاشی آن‌ها را بکشم می‌گرفتند. در زمان‌های مختلف کنار سینما‌ها می‌ایستادم و به اینکه نظر مردم راجب به پوستر من چگونه است توجه می کردم که آیا نقاشی‌های من آن‌ها را جذب سینما کرده است یا خیر.

او اظهار کرد: در سال‌های بعد ترجیح دادم فضا‌های عشایری و سنتی را در فرم‌ها و فیگور‌های مورد نظرم به تصویر بکشم، کار پوستر را با گواش و آثار و نقاشی‌ها رابا رنگ و روغن می‌کشیدم.

حدت در تازه ترین اثر خود پرتره حاج قاسم سلیمانی و تصاویر یاران اصفهانی او مانند حاج حسین خرازی، حاج احمد کاظمی، سیدمحمد حجازی، مسلم خیزاب، جواد محمدی و محسن حججی از مدافعان حرم را به نمایش گذاشته است.

حدت در آیین رونمایی این اثر در گالری حوزه هنری اصفهان گفت: من یک خادم خیلی کوچکی در ساحت مقدس هنر هستم. همه ما هنرمند هستیم، هرکدام به شکلی، در یک لباس و در یک شغل، نقاشی یک عنایت الهی است و من با استعانت از درگاه خداوند و روح مقدس شهدا این تابلو را کشیدم.

وی افزود: ازطرف حوزه هنری اصفهان پیشنهاد شد که بنده اثری دررابطه با عزیزانی ترسیم کنم که  این عزیزان درحقیقت نمونه‌های اندک از آن‌همه عظمت و جان‌فشانی در راه آن چیزی است که امروز به نام امنیت و استقلال در کشور وجود دارد.

حدت تصریح کرد: در تابلوی “مردان سپیده دم” از هفت پرتره استفاده شده است و بنده در حد و اندازه‌ای نیستم که درباره این عزیزان و صفات آن‌ها صحبت کنم، من فقط یک نقاش هستم. آن‌ها زیباترین آثار خود را خلق کردند و بهترین دل‌نوشته‌ها را با خون خود تقدیم ملت کردند و عنایت الهی را که در وجودشان بود مثل بذر پاشیدند.

این هنرمند نقاش ادامه داد: بهترین دوربین‌ها زیباترین اثرها را ضبط و ثبت می‌کنند ولی هیچگاه یک اثر نقاشی نخواهدشد چون حضور روح پُر ارزش هنرمند و عنایت الهی در آن اثر ساری و جاری خواهد ماند و بنده نیز از درگاه هنر دریوزگی کردم و درنهایت با استعانت از روح مقدس شهدا اثری به نام “مردان سپیده دم” کشیدم که این نام از شروع کار تا خاتمه کار در ذهن من بود.

احمد نوری رییس حوزه هنری استان اصفهان نیز در ین مراسم گفت: خلق تابلوی “مردان سپیده دم” ادای دینی است از حوزه هنری و اهالی هنر به شهادت حاج قاسم است.

1 4 2 5 1 3

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.