تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400 - 14:09
کد خبر : 1195

فرود استاد ناصر یزدخواستی در دستگاه آواز زندگی

فرود استاد ناصر یزدخواستی در دستگاه آواز زندگی
استاد ناصر یزدخواستی از هنرمندان موسیقی و از شاگردان برجسته استاد جلال الدین تاج، طلایه دار مکتب آوازی موسیقی ایران در سن 88 سالگی روز جمعه 29 بهمن جان به جان آفرین تسلیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری چکامه سرا،ناصر یزدخواستی در سال ۱۳۱۲ در محلّه ایزدخواست احمدآباد شهر هنرپرور اصفهان دیده به جهان گشود. این استاد نامدارِ آواز ایران را به‌راستی می‌توان یکی از عاشقان آواز دانست؛ چراکه از همان سال‌های کودکی همواره عاشقانه با آواز زیست و بیش از ۶۸ سال در عرصه موسیقی به فعالیت پرداخت و تربیت شاگردان و آشناسازی آنان با گوشه های موسیقی اصیل ایرانی از مهمترین فعالت های هنری وی به شمار می رود .
وی پس از فوت استاد تاج در سال ۱۳۶۰ به تهران رفت و در محضر استاد حاتم عسکری فراهانی به یادگیری گوشه های اوازی پرداخت.به گفته وی اطلاعاتی که استاد حاتم دربارۀ ردیف موسیقی داشت،هیچ استاد دیگری نداشت. و در طول یک سال هر هفته از اصفهان به تهران برای یادگیری یک هزار و پانصد گوشۀ موسیقی استاد حاتم سفر می کرد.
دریافت نشان هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو پیشکسوتان و مدرسین موسیقی اصیل ایرانی و همچنین تربیت شاگردان و چندین قطعه آوازی در دستگاه افشاری ،نوا و سه گاه به آهنگسازی سازی مرحوم مهران قاضی بخشی از کارنامه های هنری وی است .
روحیۀ جویندگی و علاقه وافر به آواز را از جمله ویژگی های برجسته ایزدخواستی می توان نام برد.
آیین تشیع استاد ناصر ایزدخواستی روز دوشنبه ۲ اسفند ساعت ۹ صبح در قطعه نام آوران باغ رضوان برگزار می شود.

20از راست:ناصر یزدخواستی،استاد  تاج و علیرضا افتخاری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.