تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهریور 1400 - 4:14
کد خبر : 339

استان اصفهان یک  CEO  می خواهد

استان اصفهان یک  CEO  می خواهد
با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تغییر بنیادین وزرای کابینه، نوبت تغییرات دومینو مدیران ارشد استان ها و سازمان ها فرا رسیده است

تغییر نگاه دولت به موضوع اقتصاد و فرهنگ  و همچنین تمرکز بر توان داخلی، مهمترین پارامتر انتخاب رییسی  برای دولتمردانش بود.هر چند که دایره مدیران دولتی در طول چهار دهه گذشته تغییر چندانی نداشته است و خودی بودن و متعهد به سیاست های دولت،اصلی ترین پارامتر برای انتخاب مدیران لحاظ شده است،اما ایران ۱۴۰۰ با ایران ۱۳۹۶ و ۱۳۸۴ بسیار متفاوت است.پایین بودن درآمدهای نفتی،تحریم های اقتصادی،قفل شدن شبکه ارتباط بین بانکی با سایر بانک های بین المللی به یک طرف و پیامدهای بیماری کوید ۱۹ و اپیدمی شدن ویروس کرونا شرایط بسیار دشواری پیش روی مدیریت اجرایی کشور برای حل مسایل و معضلات فعلی و برجای مانده از گذشته را فراهم ساخته است که نیازمند ابر مدیرانی است که بتوانند این ابر چالش ها را رفع کنند.

انتخاب مدیران ارشد استان ها به عنوان مهمترین انتخاب تیم کاری سید ابراهیم رییسی در روزهای اخیر است. استان اصفهان با ردیف کردن رتبه های ترین در بخش های صنعتی ،کشاورزی،گردشگری و صنایع دستی جایگاه ویژه ای در بین استانها دارد و  مسایل و مشکلات آن هم اندازه نام و آوازه اش بزرگ و ابر چالش است.حال  سووالی که مطرح می شود این است که استاندار لازم اصفهان چه پارامتری باید داشته باشد؟

استان اصفهان استانداری نیاز دارد که به دنبال حل مسایل و بحران ها فقط در خود استان نباشد، زیرا بسیاری از مسایل استان در راهروهای ساختمان پاستور و وزارت خانه های مستقر در پایتخت ایجاد، و راهکار حل آن هم در همان مکان هاست.استاندار اصفهان در ادبیات مدیریت به یک  مدیر ارشد اجرایی( chief executive officer) C.E.O که وظیفه  آن جهت دادن به اهداف داخلی و خارجی استان با توجه به دیدگاه استراتژیک سند توسعه ۲۰ ساله کشور و استان  را دارد.

مدیر ارشد استان به عنوان اداره کننده، تصمیم گیرنده، رهبر، کارفرما و اجراکننده مسوولیت‌هایی را بر عهده دارد که  نقش تصمیم‌گیرندگی شامل تصمیمات سطح بالا درباره  سیاست و استراتژی می‌باشد. برد هیلیر، مدیر ارشد اجرایی شرکت Re-Bath در‌باره خصوصیت یک مدیر  C.EO می‌گوید: مدیر ارشد اجرایی باید مسوولیت تعیین استراتژی برای رسیدن به چشم‌اندازهای خود و سازمانش را بر عهده گیرد. این مدیریت همچنین شامل کسب اطمینان از این مهم است که شرکت دارای تیمی مناسب برای اجرای آن استراتژی باشد. این بخش از مسوولیت‌های مدیریت اجرایی شامل شناسایی نقش‌های جدیدی می‌شود که باید برای رسیدن به اهداف به کار گرفته شوند.

ظهور و بروز چنین دیدگاهی در مدیر ارشد استان می تواند تهدیدهای پیش روی استان را به فرصت تبدیل کند و ذینفعان استان را از مهاجرت به سایر استان ها و کشورها باز دارد.آب،کشاورزی،تغییر اقلیم،خشکسالی ،بیکاری ،محیط زیست و هزاران  مساله نیازمند به داشتن مدیریت ارشدی است که به جای سفر به شهرستان ها بایستی مسایل را در پایتخت  با رایزنی، دریافت ردیف بودجه و همچنین گرفتن امتیازات ویژه برای این استانی است  که با سندروم نصف جهان  در بین سایر استانها نیز روبروست.

شخصیت ملی استاندار اصفهان می تواند ویژگی بارزی برای رایزنی با وزرا و سایر بخش های حاکمیتی برای حل مسایل و مشکلات استان باشد که نمونه کوچک آن را در تشکیل بنیاد توسعه و پیشرف نصف جهان با حضور مدیران ملی استان شاهد بودیم.بنیادی که توانست برخی از موانع توسعه شهری در بخش جاده ای را برطرف سازد.ساختمان استانداری در خیابان استانداری اصفهان پشت به پشت عمارت چهلستون نیازمند حضور فردی است که علاوه بر مدیریت در سطح ملی بتواند هم افزایی بین نیروهای سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی  را فراهم و با اجماع تصمیم بگیرد.

حسین قلع ریز

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.